Mimo, że prawie 40% Polaków boryka się z regularnymi problemami ze snem, tylko niewielka część z nich podejmuje trudy rozwiązania problemu. Większość akceptuje defekty i zgadza się na bezustanne uczucie zmęczenia, problemy z pamięcią i koncentracją czy bóle głowy. Niekiedy jest to wynik przyzwyczajeń i braku świadomości.

Tak naprawdę, aby nasz sen był zdrowy niewiele potrzeba. Przygotowaliśmy dla Państwa 10 wskazówek, które sprawią, że nasz organizm z rana będzie wypoczęty, zrelaksowany i zregenerowany. Zapraszamy do szczegółowej lektury!

  1. Zdrowe odżywianie
    Wydawać by się mogło, że nasza dieta nie ma zbyt dużego wpływu na sen. Nic bardziej mylnego! To, co jemy oddziałuje na cały organizm – także procesy takie jak sen. Dlatego też, warto przeanalizować dietę pod kątem pełnowartościowości i regularności. Wszak, to czy jemy regularnei ma ogromny wpływ na pracę układów wewnętrznych.

  2. Pora kolacji
    To kolejny punkt dotyczący zasad odżywiania. Aby nasz organizm nie był zaangażowany w przemiany metaboliczne, musimy dostarczać ostatni posiłek nie później niż 180 minut przed snem. Co więcej, warto zadbać, aby był on wolny od węglowodanów. Wszak, w tej części dnia nie są one nam potrzebne.

  3. Aktywność fizyczna
    Aktywność fizyczna, podobnie jak dieta, ma ogromny wpływ na wiele procesów zachodzących w organizmie, w tym także na sen. Warto codziennie dotlenić organizm i poprawić ukrwienie, ale pamiętając o tym, by trening nie był realizowany zbyt późno. Wszak, aktywność fizyczna realizowana bezpośrednio przed snem może przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego i pobudzić organizm utrudniając przy tym zasypianie.

  4. Kofeina
    Kawa, herbata czy energy-drinki – to produkty po które sięga lwia część Polaków. Wszak, są one świetnymi „pobudzaczami”. Niestety, mają również negatywnyb wpływ na nasz sen. Szczególnie wtedy, gdy przyjmujemy je w godzinach popołudniowych. Kofeina może działać nawet dwanaście godzin, dlatego też wyżej wymienione napoje możemy pić tylko z samego rana.

  5. Dystraktory
    Włączony telewizor? Grające radio? A może uchylone okno? Wszystko to może utrudniać nam zasypianie i zaburzać rytm snu. Dlatego też, nawet jeśli jesteśmy do tego przyzwyczajeni – powinniśmy zrezygnować. Podczas snu, w naszej sypialnii powinna panować bezwzględna cisza.

  6. Optymalna temperatura powietrza
    Czy wiesz, że najlepiej śpimy wówczas, gdy temperatura w pomieszczeniu jest stosunkowo niska i wynosi zaledwie 19-21 stopnii Celsjusza. Nawet jeśli wydaje Ci się zbyt chłodno, to eksperci zalecają ubrać cieplej, niż podwyższać temperaturę w pomieszczeniu. Co więcej, warto także codziennie wietrzyć sypialnię, dostarczając świeże powietrze.

  7. Wygoda
    Na komfort snu wpływ ma wiele różnych czynników. Jednakże, kluczowy wydaje się być tutaj materac. Niestety, wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy i śpi na niewygodnych kanapach i zbyt miękkich materacach. To ogromny błąd. Wszak, w wielu przypadkach bezsenność została pokonana przez zmianę komfortu snu. Warto przy tym zauważyć, że wymieniając materac powinniśmy zadbać także o wymianę pościeli na przepuszczającą powietrze oraz ergonomiczną poduszkę.

  8. Czas snu
    Wiele osób błędnie uważa, że im więcej śpimy, tym lepiej. Nic bardziej mylnego! Długość snu powinna być zoptymalizowana i wahać się w granicach 7-9 godzin (w zależności od podejmowanej aktywności fizycznej i innych czynników). To co kluczowe, to stałe pory wstawania i zasypiania. Dzięki temu, wprowadzimy do snu pewnego rodzaju regularność.

  9. Miejsce snu
    To gdzie śpimy ma ogromne znaczenie dla snu. Optymalnie jest posiadać osobne pomieszczenie (sypialnię) przeznaczoną tylko i wyłącznie do snu. Jeśli jednak nie mamy takich warunków, należy zrezygnować z wykorzystywania łóżka w innym celu niż sen. Tzn. nie powinniśmy w nim leżakować, uczyć się, czy oglądać telewizji.

  10. Oglądanie TV i praca na komputerze
    Dla wielu osób to może być niemałym zaskoczeniem, ale… oglądać telewizję i korzystać z komputera możemy najpóźniej na trzy godziny przed snem. Emitowane światło przez urządzenia utrudnia zasypianie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *